وب سرور چیست؟

وب سرور چیست؟

احتمالا این سوال برای شما وه وجود آمده است که وقتی یک وب سایت را در مرورگر باز میکنید چه اتفاقی می افتد و چه مراحل و فرایندی طی می شود

احتمالا این سوال برای شما وه وجود آمده است که وقتی یک وب سایت را در مرورگر باز میکنید چه اتفاقی می افتد و چه مراحل و فرایندی طی می شود تا وب سایت بر روی دستگاه شما به نمایش در آید، وب سرور پاسخ این سوال است، Web Server همان چیزی است که این امکانات را فراهم می کند تا درخواست شما به سمت یک سرور ارسال شود و محاسباتی و عملیاتی بر روی سرور انجام شود و نتیجه آن درخواست را به سمت شما بازگرداند.

در یک جمله تعریف ساده وب سرور را میتوان اینگونه بیان کرد:

وب سرور وظیفه شنیدن درخواست کاربر و پاسخ دادن به آن درخواست است

وب سرور (Web Server) چیست؟

وب سرور یک نرم افزار است که بروی سرور مستقر می شود و وظیفه اش دریافت تمامی درخواست هایی است که از بیرون به سمت سرور می آید، وب سرور این درخواست ها را دریافت می کند و به واحد مربوطه می سپارد، می تواند این درخواست نمایش یک صفحه در سایت باشد و یا دریافت اطلاعات از یک فرم تماس که کاربر پر کرده و باید پردازش و ذخیره شود.

این تعریف خیلی ساده و شفاف بیان شده بود اما مسئه کمی پیچیده تر از آن است. وب سرور فقط برخی درخواست های از پیش تعریف شده را می تواند پاسخ دهد، هر درخواست باید بروی پروتکل و پورت خاصی ارسال شود و Web Server این درخواست های بخصوص که به آن واگذار شده است را دریافت کند، عموما وب سرور ها به درخواست های HTTP پاسخ می دهند که همان سرو کردن وب سایت ها می باشد، اما امروزه مظایف بسیار زیادی را بر دوش میکشند و کارهایی فراتر از نمایش یک سایت را می کنند که توضیح آن ها از حوصله این موضوع خارج است اما که بصورت خیلی خلاصه برخی از این وظایف را بدانید.


مظلب پیشنهادی: فریم ورک چیست و چه کاربردی دارد؟


وظایف وب سرور:

مدیریت درخواست های HTTP

پشتیبانی از پروتکل امن HTTPS

مدیریت پروتکل انتقال فایل یا FTP

ارسال و دریافت ایمیل

مدیریت پهنای باند

پشتیبانی از کش

پشتیبانی از فشرده سازی

مدیریت نشست ها (Sessions)

و …

وب سرور Web Server چیست

وب سرور Web Server چیست

تفاوت سرور و وب سرور

سرور یک کامپیوتر همیشه متصل به اینترنت است و تفاوتی با کامپیوتر شما ندارد، فقط ضمانت می کند که همیشه روشن است و به اینترنت وصل خواهد بود، ولی وب سرور یک نرم افزار مستقل است که باید روی همان سرور نصب و راه اندازی شود و همیشه گوش به زنگ باشد تا اگر درخواستی به سمت سرور ارسال شد که مربوط به آن بود دریافت و پردازش کند و در صورت نیاز نتیجه درخواست را برگشت دهد، اینطور در نظر بگیرید گه یک Server بدون داشتن Web Server هیچ درخواستی را نمی تواند پاسخ دهد و هیچ سایتی را نمی تواند به کاربر نمایش دهد

انواع وب سرور ها:

وب سرور های خیلی زیادی وجود دارند که هر کدام شاید برای مقاصدی مختلفی از سایرین برتری داشته باشند، در این لیست معروف ترین و محبوب ترین وب سرور های دنیا را می توانید مشاهده بفرمایید:

Microsoft IIS (Internet Information Services)

GWS (Google Web Server)

Apache

Nginx

Caddy

LiteSpeed

Kestrel

NodeJS

وب سرور های ویندوزی

وب سرور IIS متعلق به شرکت مایکروسافت می باشد که از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و انتخاب تمامی کاربران ویندوز می باشد. IIS امکانات فوق العاده ای دارد که شما را از هر چیزی بی نیاز می کند و هرکاری که مدنظر دارید را به تنهایی از این وب سرور می توانید بگیرید. در نسخه جدید مایکروسافت دات نت یعنی همان .NET Core که متن باز نیز می باشد مایکروسافت از وب سرور اختصاصی و بسیار سبک و کم حجمش رونمایی کرد که در کنار IIS که نقش پروکسی معکوس () را ایفا میکند ترکیب ویژه ای می شود.

وب سرور های لینوکسی

وب سرور Apache را می توان وب سرور پیشفرض لینوکسی ها دانست که بصورت سنتی از قدیم مورد استفاده قرار میگرفته  و قدرت فوق العاده ای دارد، وب سرور Nginx که به سرعت بالا و سادگی در تنظیمات و کانفیگ معروف است بسیار پر مصرف شده است، وب سرور Nginx را در کنار Apache بصورت پراکسی  معکوس استفاده میکنند که هم از سرعت انجین ایکس استفاده کنند و هم از قدرت و امکانات وب سرور آپاچی در کنار هم بهره ببرند که ترکیب خوبی می شود. همچنین وب سرور لایت اسپید نیز می توان گفت که حتی تا 10 برابر Nginx سرعت بهتری دارد و طرفداران خاص خودش را دارد اما به علت هزینه های لاسنس بالایی که دارد سهم بازار زیادی ندارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

ناشناس

ممنون از توضیح واضحتون . ولی یادمه یه پروژه جنگویی استادم دیپلوی کردن ولی هیچ نرم افزار وبسروری هم نصب نکردن رو سرور سایتشون . هیچ اشاره ای هم نکردن. داخل خود پایچارم هم وقتی میزدن python manage.py runserver به سرور لوکال وصل میشدن و راحت اطلاعات رو حذف و اضافه میکردن از دیتابیس

۱۴۰۲/۱۰/۹

دیدگاه شما

ثبت