FTP چیست؟

FTP چیست؟

FTP پروتکل یا مجموعه ای از قوانین که کامپیوترها برای انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر از طریق شبکه کامپیوتری رعایت می کنند

FTP پروتکل یا مجموعه ای از قوانین که کامپیوترها برای انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر از طریق شبکه کامپیوتری رعایت می کنند. هنگام استفاده از FTP، کاربر میزبان محلی (Local) نامیده می شود، در حالی که رایانه دوم مهمان از راه دور (Remote) نامیده می شود و معمولا سرور است. هر دو کامپیوتر باید از طریق شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هر دو باید به درستی پیکربندی شده باشند تا با FTP کار کنند.

FTP مخفف چیست؟

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol است که به معی پروتکل انتقال فایل می باشد، بسیاری از برنامه های کاربردی مانند مرورگرهای وب از این پروتکل برای تبادل فایل در پس زمینه با سایر برنامه ها، انجام پشتیبان گیری یا بارگیری برنامه های جدید استفاده می کنند. می توان گفت FTP نیز تا حدودی مانند پروتکل HTTP می باشد و امکان تبادل اطلاعات با سرور را اما فقط بصورت فایل به کاربر می دهد.

FTP چگونه کار می کند؟

پروتکل انتقال فایل به عنوان یک پروتکل سرویس گیرنده شناخته می شود و بستگی به وجود دو کانال ارتباطی بین سرور و سرویس گیرنده دارد، اولین مورد برای تبادل دستورات کنترل و دوم انتقال محتوای فایل است. پس از ورود کاربر به سرور FTP و درخواست بارگیری پرونده، سرویس گیرنده مکالمه یا جلسه ای با سرور برقرار می کند و روند انتقال آغاز می شود. نه تنها فرآیند بارگیری، بلکه امکان بارگذاری، حذف، انتقال، کپی نیز وجود دارد. و نام فایلهای آن سرور را تغییر دهید. شایان ذکر است که برخی از سرورها بخشی از محتوای خود را بدون نیاز به ورود در دسترس قرار می دهند.

اکانت FTP چیست؟

هر وب سایت که بر روی سرور میزبانی می شود باید حتما از یک خدمت دهنده وب سرور بهره ببرد و آن Web Server است که خدمات قابل استفاده برای برقررای ارتباط بصورت FTP را میسر می کند، در وب سرور (مانند وب سرور IIS ) امکان ایجاد اکانت هایی برای احراز هویت کاربران به فایل های موجود در سرور و هاست میسر خواهد بود که به دلیل تامین امنیت و جلوگیری از ورود کاربران غیر مجاز، محدودیتی بصورت Username و Password قرار می دهد که به اکانت FTP  و یا FTP Account می گویند.

وب سرور چیست

FTP بدون نام

البته امکانی وجود دارد که ارائه دهنده می تواند یک بستر برای استفاده مجاز از FTP بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور میسر شود که نام آن Anonymous FTP می باشد و کاربر فقط با داشتن آدرس هاست یا سرور می توانید از طریق پروتکل FTP وارد فضای ذخیره سازی شود و از آن استفاده کند. Anonymous FTP ها یا اف تی پی های بی نام امکان محدود سازی از نظر قابلیت های نوشتن (Write) و خواندن (Read) را دارا می باشند، سایت های دانلودی می توانند اکانت های FTP بی نام یا ناشناس ایجاد کنند که فقط امکان دانلود را به کاربران خود بدهند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
یاسمن علی پور

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

پایدار سامانه

سلام خدمت شما کاربر گرامی، نرم افزار Cute FTP امکانات و خوب و کاربری مناسبی داره و پیشنهاد میشه اما این نرم افزار پولی هست و نیاز به کرک دارد، ما از نرم افزار WinSCP استفاده میکنیم که بصورت اوپن سورس و رایگان می باشد و مشکلات پریدن نسخه و موارد این چنینی را ندارد و بیشتر توصیه می شود، نرم افزار های دیگری مانند Smart FTP نیز موجود هستند که می توانید مورد استفاده قرار دهید، موفق و پیروز باشید

۱۴۰۰/۸/۱۹

صابر

نرم افزار خوب واسه وصل شدم به ftp چی رو پشنهاد میکنید

۱۴۰۰/۸/۷

دیدگاه شما

ثبت