دامین چیست؟

دامین چیست؟

دامین یا دامنه آدرس اختصاصی وب سایت شما در دنیای اینترنت است؛ همان آدرسی که لینک آن را به مخاطبان خود می‌دهید تا از طریق مرورگر وارد سایت شوند.

دامین چیست؟

دامین یا دامنه آدرس اختصاصی وب سایت شما در دنیای اینترنت است؛ همان آدرسی که لینک آن را به مخاطبان خود می‌دهید تا از طریق مرورگر وارد سایت شوند. همچنین دامنه برای تعیین و مشخص کردن سیستم‌ها در اینترنت نیز استفاده می‌شود. به جای استفاده از شماره IP، نام دامنه به عنوان یک نام منحصر‌به‌فرد برای وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که دامنه ها اختصاصی هستند و فقط برای یک سایت مشخص ثبت می‌شوند.

بخش های مختلف یک دامنه

دامین یا دامنه سایت سه بخش اصلی دارد:

  • زیردامنه یا subdomain
  • نام دامنه یا domain name
  • پسوند دامنه یا .domain extension
  • برای مثال، در دامنه ،blog.paydarsamane.com ، blog زیردامنه، paydarsamane.com نام دامنه و .com پسوند دامنه است. زیردامنه، بخشی از دامنه است که می‌تواند برای ایجاد زیربخش‌های مختلف در وب‌سایت استفاده شود. برای مثال، شما می‌توانید برای وبلاگ، فروشگاه، انجمن یا هر بخش دیگری از وب‌سایت خود زیردامنه‌های متفاوتی ایجاد کنید.

نام دامنه

نام دامنه، بخشی از دامنه است که نام و هویت وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. نام دامنه باید منحصر به فرد، معنادار، حافظه‌پذیر و مرتبط با کسب‌و‌کار شما باشد. نام دامنه می‌تواند از حروف، اعداد و خط فاصله (-) تشکیل شده باشد.

پسوند دامنه، بخشی از دامنه است که نوع، موضوع، محدوده جغرافیایی یا سازمانی وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. پسوند دامنه می‌تواند عمومی، اختصاصی یا ملی باشد. برای مثال، پسوند .com برای کسب‌و‌کارهای تجاری، پسوند .ir برای کسب‌و‌کارهای ایرانی و پسوند .org برای کسب‌و‌کارهای سازمانی مناسب است.

صرفا داشتن دامنه کافی نیست؛ زیرا دامنه صرفا آدرس اینترنتی شما را نشان می‌دهد. برای داشتن سایت، شما علاوه بر دامنه به یک فضای خالی نیاز دارید تا اطلاعات سایت را در آن قرار دهید. این فضای اختصاصی در فارسی به معنای میزبان وب و یا هاست سایت است اما به طور متداول با نام هاست شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
عاطفه جهانشاهی

شخصیتی با انگیزه و انعطاف پذیر هستم که به دنبال افزایش دانش و تجربه در حوزه های مختلف می باشم. با بیش از چندین سال فعالیت در صنعت، توانسته ام مهارت های گوناگونی را به دست آورم. در حال حاضر، از تلاش برای پیدا کردن راه های جدید برای بهبود خدمات و محصولات برای مشتریان خود لذت می برم. علاقه مند به یادگیری فناوری های جدید هستم و به دنبال ایجاد راهکارهای نوآورانه و اثربخش برای رفع مشکلات هستم.

دیدگاه شما

ثبت