شرکت طراحی سایتوبلاگطراحی گرافیکتفاوت طراحی سایت ریسپانسیو و انطباق‌پذیر
تفاوت طراحی سایت ریسپانسیو و انطباق‌پذیر

تفاوت طراحی سایت ریسپانسیو و انطباق‌پذیر

به طراحی سایت ریسپانسیو (responsive web design) طراحی واکنش گرا نیز می گویند. در طراحی سایت ریسپانسیو، محتوای سایت به صورت پویا بسته به اندازه صفحه نمایش حرکت می کند اما در طراحی سایت انطباقی، محتوای وب سایت در اندازه های طرح شده که با اندازه صفحه نمایش رایج مطابقت دارد، ثابت می شود.

دو مورد از متداول‌ترین روش‌های طراحی سایت که در دیوایس‌های (Device) مختلف از جمله دسکتاپ و موبایل به‌خوبی نمایش داده می‌‌شود طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی سایت تطبیق‌پذیر می‌‌باشد. این دو مبحث، ارتباط مستقیمی با تجربه کاربری یا UX دارد که می‌توانید با کلیک روی لینک مربوطه، درباره آن مطالعه نمایید.

در حالت کلی استفاده از هر کدام از دو روش بالا، بدین معناست که سایت‌هایی که طراحی می‌‌شوند باید در هر دیوایس و مرورگری تجربه کاربری خوبی به‌نمایش بگذارند.

به‌عنوان مثال وب‌سایتی را در نظر بگیرید که نمایش منوی مقالات آموزشی آن در صفحه مانیتور یا دسکتاپ، در قالب ستون‌های 4تایی لیست شده‌اند لذا این مقالات می‌‌بایست در صفحه موبایل، در یک ستون به‌نمایش گذاشته شود که وقتی کاربر در حال مطالعه مقالات آموزشی می‌‌باشد نیاز به زوم کردن یا چپ و راست کردن صفحه نداشته باشد.

به این روش طراحی می‌گویند طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت واکنش‌گرا یا responsive web design

طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive Web Design)

به طراحی سایت ریسپانسیو (responsive web design) که به‌آن طراحی سایت واکنش‌گرا نیز می‌‌گویند محتوای سایت، به‌صورت پویا و بسته به‌اندازه صفحه نمایش حرکت می‌‌کند اما در طراحی سایت انطباقی، محتوای وب‌سایت در اندازه‌های طرح شده که با اندازه صفحه نمایش رایج مطابقت دارد، ثابت می‌‌شود. در این نوع طراحی اجزای صفحه یک‌بار تعریف می‌‌شوند به‌صورتی که با تغییر سایز، صفحه نمایش خود را با عرض نمایشگر هماهنگ می‌کند؛ در واقع به‌صورت درصدی مشخص می‌‌شود که محتوا در دسکتاپ دو ستون هر کدام 50 درصد از صفحه را اشغال کنند و همان دو ستون بر روی موبایل وقتی باز می‌‌شود دو ستون زیر هم به‌صورت عرض 100% نمایش داده می‌‌شوند.

در مقاله در مورد طراحی سایت ریسپانسیو و واکنشگرایی بصورت مفصل توضیح داده شده است که می‌‌توانید از طریق لینک زیر به‌آن مراجعه نمائید.


"پیشنهاد می‌‌شود مقاله ی طراحی سایت ریسپانسیو چیست ؟ را مطالعه فرمایید"


طراحی سایت انطباقی (Adaptive Web Design)

طراحی وب‌سایت تطبیق‌پذیر یا قابل‌تطبیق، از کلمه adaptive design گرفته شده است. در این نوع طراحی که به‌آن تطبیق‌پذیر می‌‌گویند در واقع از ساختار یکسانی استفاده نمی شود و برای هر صفحه نمایش طراحی جدایی در نظر گرفته می‌‌شود که در هنگام لود شدن تصمیم می‌‌گیرد که کدام نوع طراحی به‌نمایش گذاشته شود و معمولا بصورت پیکسلی با ابعادی ثابت طراحی می‌‌شود بر خلاف طراحی ریسپانسیو که بصورت درصدی مشخص می‌گردد.

نگهداری و حفظ یک طراحی که در دستگاه مورد استفاده کاربر سازگار باشد برای حفظ اعتماد و تعامل کابران بسیار مهم است.

ریسپانسیو یا انطباق‌پذیر

انواع طراحی سایت را می‌‌توان از جنبه‌های متفاوتی نگاه و بررسی نمود که هر کدام در منطق و دید خود مفهومی دارند که بیانگر نوع متفاوت طراحی وب‌سایت می‌‌باشند.

طراحی سایت داینامیک و استاتیک، انواع طراحی سایت از لحاظ تکنولوژی مورد استفاده در تولید و انواع زبان برنامه‌نویسی آن‌ها و ده‌ها پارامتر دیگر که نوع‌های طراحی را از هم تفکیک می‌‌کنند که هر کدام برای خود شرح مفصلی دارند که در مقالات بعدی به‌آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر قصد طراحی سایت دارید، امیدوارم این مقاله مورد استفاده شما قرار گیرد و بتوانید بهترین انتخاب را برای برگزیدن شرکت طراحی سایت مناسب انجام دهید تا در طراحی و پیاده سازی یک وب‌سایت ریسپانسیو responsive web design و طراحی سایت تطبیق‌پذیر یاری کند و توانایی انجام بهترین استاندارد‌ها را دارا باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

بابک

کدوم مدل از طراحی برای سایت مناسب تر هست و تجربه بهتری برای کاربر های سایت داره؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۳

سایت مناقصات

مطالبتون واقعا برای بنده گیرا و جذاب بود

۱۳۹۷/۵/۲۳

دیدگاه شما

ثبت