خانهوبلاگشروع کسب و کاروب سایت چیست و چگونه کار میکند؟

شروع کسب و کار

۱۴۰۱/۷/۲۷
115110
وب سایت چیست و چگونه کار میکند؟

وب سایت چیست و چگونه کار میکند؟

ما در این مقاله، یک مرور کلی از همه اجزای مورد نیاز برای برقراری ارتباط، مشاهده و تعامل وب سایت شما و یا هر وب سایت دیگری که مورد نظرتان می باشد در اینترنت اشاره نمودیم و پس از مطالعه این مقاله کاملا میتوانید بگویید که وب سایت چییست و چگونه کار میکند و منظور از وب سایت چیست

قبل از مطالعه این مقاله، پیشنهاد‌ می‌‌کنیم پادکست زیر را که در مورد ‌وب‌سایت چیست می‌‌باشد را با دقت گوش کنید. در این فایل صوتی درباره ‌وب‌سایت، دامنه، هاست یا فضای میزبانی وب، وب سرور، انواع ‌وب‌سایت و تعاریف و اصطلاحات مرتبط صحبت کردیم و پس از گوش دادن به‌این فایل صوتی به‌سادگی با مفهوم ‌وب‌سایت و همه موضوعات مرتبط با سایت آشنا خواهید شد.

شما احتمالا بامفهوم‌وب‌سایت آشنایی دارید و می‌‌دانید که معنی ‌وب‌سایت چیست و شاید در حال تحقیق درباره ‌وب‌سایت هستید اما شاید نتوانید با یک ‌وب‌سایت کار کنید و ارتباط برقرار نمایید. ما در این مقاله، یک مرور کلی از همه اجزای مورد نیاز برای برقراری ارتباط، مشاهده و تعامل ‌وب‌سایت شما و یا هر ‌وب‌سایت دیگری که مورد نظرتان می‌‌‌باشد در اینترنت اشاره نمودیم و پس از مطالعه این مقاله کاملا می‌‌‌توانید بگویید که ‌وب‌سایت چیست و چگونه کار می‌‌‌کند و منظور از ‌وب‌سایت چیست .

‌وب‌سایت چیست؟

‌وب‌سایت به‌چه معناست؟ یک ‌وب‌سایت مجموعه‌ای از اسناد، اطلاعات و پرونده‌هایی است که از متن، گرافیک، رنگ، لینک و قالب بندی تشکیل شده است.

وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب در دسترس عموم و به‌هم پیوسته است که یک نام دامنه مشترک دارند. ‌وب‌سایت‌ها را می‌‌‌‌توان توسط یک فرد، گروه، کسب و کار یا سازمان برای اهداف مختلف ایجاد و نگهداری کرد.

همه وب‌سایت‌های در دسترس عموم، با هم شبکه جهانی وب را تشکیل می‌‌‌‌دهند.

اگرچه گاهی اوقات به‌آن «صفحه وب» می‌‌‌‌گویند، این تعریف اشتباه است، زیرا یک ‌وب‌سایت از چندین صفحه وب تشکیل شده است. یک ‌وب‌سایت همچنین به‌عنوان «حضور وب» یا به‌سادگی «سایت» شناخته می‌‌‌‌شود. بسیاری از افراد، شکل کوتاه‌شده‌ی «وب‌سایت»، یعنی «سایت» را به‌کار می‌برند.

تعریف ‌وب‌سایت

به بیانی، وب، نام مشترک شبکه جهانی است که زیرمجموعه‌ای از اینترنت است و شامل صفحاتی است که می‌‌‌‌توان از طریق مرورگر وب به‌آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

بسیاری از مردم تصور می‌‌‌‌کنند که وب، اینترنت است و از این اصطلاحات به‌جای یکدیگر استفاده می‌‌‌‌کنند، در حالی که اصطلاح اینترنت در واقع به شبکه جهانی سرورها اطلاق می‌‌‌‌شود که اجازه می‌‌‌‌دهد اطلاعاتی را که در وب وجود دارد به اشتراک بگذارید.

‌وب‌سایت‌ها معمولا با یک نام که به‌آن دامنه (Domain) گفته می‌‌‌‌شود فراخوانی می‌‌‌‌شوند و نوشتن آن با www شروع شده و با «com.» یا «ir.» یا «org.» و پسوند‌های دیگری تمام می‌‌‌‌شوند. برای نظم دادم به فضای کل اینترنت مرسوم است که سایت‌ها را با www شروع می‌‌‌‌کنند.

www مخفف World Wide Web است و ترجمه فارسی آن «وب جهان‌گستر» می‌‌‌‌باشد. استفاده از www در ابتدای نام دامنه یک توافقی است در بین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات وب، به‌این منظور که تمامی نام‌ها از یک پروتکل تبعیت کنند. com نیز مخفف کلمه Commercial به معنی تجاری است.


پیشنهاد مطلب مرتبط: طراحی سایت چیست؟


وب از HTTP برای انتقال داده‌ها و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می‌‌‌کند و مرورگرهایی مانند Internet Explorer، Google Chrome یا Mozilla Firefox برای دسترسی به اسناد وب یا صفحات وب متصل از طریق لینک‌ها استفاده می‌‌کنند و به‌شما نمایش می‌‌دهند.

اصطلاحات وب

زبان برنامه‌نویسی html

زبان برنامه‌نویسی html مخفف Hypertext Markup Language است، یک زبان نشانه‌گذاری می‌‌‌باشد که از آن برای پیاده‌سازی و ایجاد یک سایت استفاده می‌‌‌شود. از جمله توانایی‌های html ایجاد ساختار و صفحه و ایجاد لینک‌ و… می‌‌‌باشد.

URL در طراحی ‌وب‌سایت

URL مخفف ( Uniform Resource Locator) می‌‌‌باشد. URL یک نوع «آدرس» منحصر به‌فرد برای هر منبع در وب است، به‌عنوان آدرس اینترنتی یا آدرس وب نیز شناخته می‌‌‌شود، یک URL قرارداد نام‌گذاری استاندارد برای آدرس‌دهی اسناد قابل‌دسترسی از طریق اینترنت است. URL این امکان را فراهم می‌‌‌کند که یک ‌وب‌سایت را در رایانه دیگری در اینترنت پیدا کرده و باز کند.

HTTP در طراحی ‌وب‌سایت

پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) پایه و اساس شبکه جهانی وب است و برای بارگذاری صفحات وب با استفاده از پیوندهای فرامتن استفاده می‌‌‌شود. HTTP یک پروتکل لایه کاربردی است که برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های شبکه طراحی شده است و بر روی لایه‌های دیگر پشته پروتکل شبکه اجرا می‌‌‌شود. یک جریان معمولی از طریق HTTP شامل یک ماشین کلاینت است که درخواستی را به سرور ارسال می‌‌‌کند و سپس یک پیام پاسخ ارسال می‌‌‌کند. وب سرور رایانه‌ای است که در آن فایلهایی ذخیره می‌‌‌شوند که با استفاده از HTTP می‌‌‌توان از طریق اینترنت به‌آن‌ها دسترسی داشت.

فضای میزبانی وب یا هاست چیست؟

فضای میزبانی وب یا هاست، فضا یا محلی است که داده‌ها، اطلاعات و اجزای کل ‌وب‌سایت در آن ذخیره می‌‌‌شود. ‌وب‌سایت‌ها بر روی رایانه‌های خاصی به‌نام سرور میزبانی یا ذخیره می‌‌‌شوند. هنگامی که کاربران اینترنت می‌‌‌خواهند ‌وب‌سایت شما را مشاهده کنند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که آدرس ‌وب‌سایت یا دامنه شما را در مرورگر خود تایپ کنند. سپس رایانه آن‌ها به سرور شما متصل می‌‌‌شود و صفحات وب شما از طریق مرورگر به‌آن‌ها تحویل داده می‌‌‌شود. در اینجا به مفهوم کوتاهی از هاست پرداختیم اما شما می‌توانید با مطالعه مقاله « میزبانی وب یا هاست چیست؟ » کاملا با آن آشنا شوید.

دامنه چیست؟

آدرس ‌وب‌سایت چیست؟ دامنه، آدرس ‌وب‌سایت شماست که آن را از بقیه سایت‌های موجود در اینترنت متمایز می‌‌‌کند زیرا هر ‌وب‌سایت آدرس دامنه خاص خود را دارد و اغلب به‌شرح زیر است: www.mydomain.com و آدرس دامنه مورد نظر شما می‌‌‌تواند هر نامی که شما می‌‌خواهید باشد، البته به‌شرطی که از قبل توسط فرد دیگری آن نام دامنه، ثبت نشده باشد.

تفاوت ‌وب‌سایت و وبلاگ چیست؟

تقریبا می‌‌توان گفت که تفاوت بنیادی بین ‌وب‌سایت و وبلاگ وجود ندارد، تنها تفاوت از لحاظ ماهیت محتوا، نوع کاربری بوده به‌عنوان مثال، ‌وب‌سایت بیشتر اوقات فقط از صفحات ایستا تشکیل شده است؛ یعنی آن‌ها صفحاتی هستند که حاوی محتوای ثابت هستند و در بیشتر موارد بروزرسانی نمی‌شوند. برای مثال، یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که در آن، تعدادی محصول بفروش می‌‌رسد و هر محصولی یک یا چند تصویر دارد و یک توضیح کوتاه و نیز مشخصات فنی و قیمت و…. این صفحه از یک ‌وب‌سایت فروشگاهی یک‌بار ایجاد می‌‌‌شود و به‌ندرت پیش می‌‌‌آید که تغییرات یا اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد ولی یک وبلاگ همیشه در حال بروزرسانی، ویرایش، مطالب و مقالات جدید یا آموزش می‌‌‌باشد و قطعا دیدید که مثلا یک سایت فروشگاهی یک بخش دارد بنام وبلاگ، یا اخبار و مقالات و یا دانشنامه که در اصل راجع به پیرامون محصولاتی که ارائه می‌‌دهد مقالاتی در آن منتشر می‌‌شود و به‌صورت منظم یا نامنظم در طول زمان به محتوای آن‌ها افزوده خواهد شد.

انواع ‌وب‌سایت

‌وب‌سایت‌ها انواع مختلف دارند که هر شرکت یا فرد دسته‌بندی‌های مختلفی برای آن ایجاد می‌‌کنند. ما در اینجا به 8 نوع اصلی از این دسته‌بندی پرداختیم:

‌1. وب‌سایت فروشگاهی (E-commerce Website)

فروشگاه اینترنتی یا E-commerce، به سایتی می‌‌گوییم که در آن محصولات یا خدماتی را به‌فروش می‌‌رسانند و دارای امکاناتی مانند داشتن سبد خرید، داشتن درگاه بانکی و امکان پرداخت اینترنتی، امکان مشاهده محصول همراه با تصاویر و مشخصات فنی و قیمت و امکانات دیگری هستند که می‌‌توانید به‌صورت مفصل درباره اصول یک وب‌سایت فروشگاهی در لینک مربوط به آن اطلاعات کسب کنید.

وب سایت فروشگاهی چیست

2. وب‌سایت شرکتی (Business Website)

سایت شرکتی جنبه معرفی یک کمپانی یا شرکت را دارد که در آن فعالیت‌ها و پروژه‌های یک شرکت را به‌نمایش می‌‌‌گذارند. از امکانات یک سایت شرکتی می‌‌توان به گالری تصاویر، صفحه درباره شرکت، صفحات تماس با ما و نیز بخشی برای معرفی پروژه‌ها و خدمات به‌همراه تصویر و ویدئو اشاره کرد.

وب سایت شرکتی چیست

3‌. وب‌سایت نمایش محصول یا پورتفولیو (Portfolio Website)

سایت محصول محور، مانند سایت فروشگاهی می‌‌‌باشد با این تفاوت که امکان پرداخت اینترنتی و درگاه بانکی وجود ندارد و در این نوع سایت‌ها به معرفی محصول به‌همراه تصاویر و مشخصات فنی، دسته‌بندی محصولات مختلف در گروه‌های متنوع و … می‌‌‌پردازند. این وب‌سایت‌ها معمولا برای کسب‌و‌کارهایی که در صنعت گرافیک یا نرم‌افزار و حتی نرم‌افزار هستند، به‌کار می‌روند.

وب‌سایت نمایش محصول یا پورتفولیو (Portfolio Website)| وب‌سایت چیست؟

4. وب‌سایت بلاگ (Blog Website)

این وب‌سایت‌ها برای انتشار انواع مقالات آموزشی، سرگرمی، سیاسی، خبری، عمومی، پزشکی و... می‌باشند. احتمالا بسیاری از شما با صفحات بلاگ معروف آشنا هستید و در آن‌ها مقالات خود را منتشر کرده‌اید.

وب‌سایت بلاگ (Blog Website)| انواع وب‌سایت کدامند؟

5. وب‌سایت آموزشی (Educational Website)

این وب‌سایت‌ها معمولا جنبه آموزشی دارند و در آن فقط محتوای آموزشی قرار می‌گیرد. انواع وبسایت‌های آشپزی، تدریس زبان و... از این مدل وب‌سایت‌هاست.

وب‌سایت آموزشی (Educational Website)| انواع وب‌سایت کدامند؟

6. وب‌سایت شخصی (Personal Website)

وب‌سایت‌های شخصی بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که قصد دارند نام خود را به برند تبدیل کنند. این افراد معمولا در حیطه فریلنسینگ فعالیت می‌کنند و پروژه‌های شخصی انجام می‌دهند. برای افرادی مانند کانتنت‌نویس‌ها، سئوکارها، گرافیست‌ها، عکاس‌ها و....

وب‌سایت شخصی (Personal Website)| انواع وب‌سایت کدامند؟

7. وب‌سایت سرگرمی (Entertainment Website)

وب‌سایت‌های سرگرمی در قالب مطالب ویدئویی، متن، عکس و صوت وجود دارد. این وب‌سایت‌ها وب‌سایت‌های پخش آنلاین فیلم، موسیقی و... را شامل می‌شوند.

وب‌سایت سرگرمی (Entertainment Website)| انواع وب‌سایت کدامند؟

8. وب‌سایت رسانه اجتماعی (Social Media Website)

این وب‌سایت‌ها انواع فروم‌ها و پیام‌رسان‌ها را شامل می‌شود که معمولا برای تبادل اطلاعات و پیام بین کاربران آن انجام می‌شود و بر پایه ثبت‌نام و عضوگیری عمل می‌کند.

وب‌سایت رسانه اجتماعی (Social Media Website)| انواع وب‌سایت کدامند؟

مرورگر وب چیست؟

‌وب‌سایت‌ها از طریق مرورگرهای وب قابل‌دسترسی هستند. یک مرورگر وب یک برنامه کامپیوتری است که قادر به دانلود و نمایش فایل‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده ‌وب‌سایت می‌‌‌باشد. مرورگرهای وب محبوب مانند گوگل کروم، موزیلا، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و سافاری همه قادر به خواندن و تفسیر نام دامنه می‌‌‌باشند.

آدرس دامنه (برای مثال paydarsamane.ir) در قسمت بالای صفحه مرورگر وارد می‌‌‌شود که این مرورگرها فایل‌های لازم برای نمایش این وبسایت‌ها را از وب سرور درخواست کرده و تحویل می‌‌گیرند و آن‌ها را بر روی صفحه خود به‌شکل یک ‌وب‌سایت نمایش می‌‌‌دهند. در شکل زیر ‌محبوب‌ترین مرورگرهای سال 2022 را مشاهده می‌کنید که Chrome در رتبه محبوب‌ترین مرورگر از نظر کاربران قرار گرفت.

محبوب‌ترین مرورگرهای سال 2022 | مفهوم مرورگر چیست؟ | وب‌سایت‌ چیست؟

سرور چیست؟

‌وب‌سایت‌ها باید بر روی فضایی نگهداری شوند که همیشه آماده ارائه خدمات باشند که به‌آن سرور می‌‌‌گویند. ‌وب‌سایت تا زمانی که بر روی یک سرور بارگذاری و راه اندازی نشده است نمی‌تواند توسط سایرین دیده شود و با کاربران تعامل داشته باشد. سرور یک کامپیوتر معمولا قدرتمند است که منابعی مانند هارد، پردازنده، حافضه، بستر شبکه و … را در اختیار و تحت کنترل دارد. برای آشنایی بیشتر با سرور می‌‌‌توانید در مورد موضوع سرور چیست که در مقاله دیگری منتشر شده است مطالعه بفرمایید.

وب سرور چیست؟

وب سرور سیستمی است که وظیفه آن، پاسخ به درخواست مرورگر وب و ارسال صفحات وب به کاربران می‌‌‌باشد ‌وب‌سایت‌ها و اسناد و پرونده‌های مرتبط با آن در وب سرورها ذخیره می‌‌‌شوند. وقتی یک نام دامنه را در مرورگر وب خود تایپ می‌‌کنید، مرورگر شما درخواستی را برای یک وب سرور که در آن فایلهای ‌وب‌سایت قرار گرفته است، ارسال می‌‌‌کند. مرورگر شما این فایل‌ها، تصاویر یا فیلم‌ها را دانلود می‌‌‌کند و آن‌ها را بر روی صفحه نمایش می‌‌‌دهد. مقاله وب سرور چیست اطلاعات بیشتری در این زمینه به‌شما می‌‌‌دهد که می‌‌‌توانید مطالعه بفرمایید.

شرکت طراحی ‌وب‌سایت چیست

به شرکتی که حوزه فعالیت آن طراحی صفحات وب و نیز طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های تحت وب می‌‌‌باشد شرکت طراحی سایت می‌‌گویند و از این شرکت انتظار داریم باتوجه به انتظارات و نیازمندیهای ما، ‌وب‌سایتی را طراحی کنند که به نیازهای ما پاسخ دهد و پس از طراحی آن، مسولیت پشتیبانی فنی از ‌وب‌سایت ما را بپذیرند.

طراحی و پیاده‌سازی ‌وب‌سایت

در پیش تر درباره انواع ‌وب‌سایت صحبت کردیم که ‌وب‌سایت‌های شرکتی، نمایش محصول و فروشگاه اینترنتی بستگی به نیاز و کاربرد متفاوت می‌‌‌باشند، حالا می‌‌خواهیم درباره دو روش برای طراحی و پیاده‌سازی این ‌وب‌سایت‌ها صحبت کنیم.

طراحی سایت اختصاصی

طراحی ‌وب‌سایت اختصاصی یعنی ‌وب‌سایتی که متناسب با نیاز و امکانات کارفرما طراحی می‌‌شود، چه از نظر فرانت اند(Frontend) و چه از نظر بک اند(Backend) می‌‌توان خط به خط کدنویسی کرد و دقیقا ایده‌ای که در ذهن کارفرماست را پیاده‌سازی نمود.

ممکن است کارفرما نیاز داشته باشد که کنترل پنل مدیریت آن بسیار ساده و به‌دور از پیچیدگی و بدون امکانات اضافه‌ای داشته باشد. یکی از مزایای طراحی سایت اختصاصی این است که مدیر سایت با منوهای پیچیده و تو در تو مواجه نمیشود و صرفا پیاده‌سازی آن به‌نحوی خواهد بود که فقط امکانات مورد نیازش را در پنل مدیریت مشاهده می‌‌نماید و هیچگونه امکان خراب کردن سایت و به‌هم ریختگی توسط مدیر سایت وجود ندارد، چرا که با ویرایش یک قسمت، خطای انسانی وجود نداشته و مدیر سایت دقیقا کاری را انجام می‌‌دهد که انتظار دارد.

کاربری آسان در طراحی اختصاصی یکی از بزرگترین مزایای آن می‌‌باشد که ۹۰درصد سیستم‌هایی مدیریت محتوا این سادگی را ندارند، علت آن هم این است که در سیستم‌هایی مدیریت محتوا مثل وردپرس، کنترل پنل مدیریت برای کل مشاغل و انواع سایت‌ها با کاربری‌های متفاوت طراحی شده و هر کاربری بسته به نیازش باید در بین منوهای پیچیده و تو در تو، از بخشی از امکانات که نیاز دارد استفاده نماید.

طراحی سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

سیستم‌هایی مدیریت محتوا، به سیستمی می‌‌گویند که زیربنای آن توسط یک شرکت یا تیم، با زبان برنامه‌نویسی PHP یا ASP.NET و هر زبان دیگری، برنامه‌نویسی شده است و فقط نیاز به تغییر و مدیریت محتوای سایت دارد. یکی از معتبرترین و معروف ترین این CMS‌ها وردپرس (WordPress) و جوملا می‌‌‌باشد.


مطلب مرتبط: آشنایی با فریم ورک‌های طراحی سایت


از مزایای این سیستم‌ها می‌‌توان به کوتاه بودن زمان آماده سازی سایت و قیمت ارزان آن اشاره کرد ولی قطعا کسب و کاری که یک ‌وب‌سایت حرفه‌ای و قابل توسعه می‌‌خواهد این سیستم فقط می‌‌تواند هزینه و وقت آن را تلف کرده و در پایان تصمیم به طراحی یک سایت اختصاصی نماید.

از معایب وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوایی می‌‌توان به کنترل پنل پیچیده، قابلیت توسعه دشوار، هزینه توسعه بالا و ضعف امنیتی ‌وب‌سایت اشاره کرد.

سوالات متداول:

سوالات متداول

انواع ‌وب‌سایت کدامند؟

‌1.وب‌سایت فروشگاهی 2.وب‌سایت شرکتی 3‌.وب‌سایت نمایش محصول یا پورتفولیو 4.وب‌سایت بلاگ 5.وب‌سایت آموزشی 6.وب‌سایت شخصی 7.وب‌سایت سرگرمی 8.وب‌سایت رسانه اجتماعی

تفاوت ‌وب‌سایت و وبلاگ چیست؟

وب‌سایت و وبلاگ تفاوت‌های متعددی با یکدیگر دارند اما از مهم‌تذرین آن می‌توان به پویایی قابل توجه وبلاگ نسبت به وب‌سایت اشاره کرد.

مرورگر وب چیست؟

یک مرورگر وب یک برنامه کامپیوتری است که قادر به دانلود و نمایش فایل‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده ‌وب‌سایت می‌‌‌باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

نظرات کاربران

مسعود کیان

مطلب مفیدی بود ممنون از زحمات شما

۱۴۰۲/۸/۲۵

غلام حسین نادری

تشکراز اطلاعات خیلی ارزشمند شما

۱۴۰۲/۸/۱

غلام حسین نادری

تشکراز اطلاعات خیلی ارزشمند شما

۱۴۰۲/۸/۱

غلام حسین نادری

تشکرازمعلومات خیلی ارزشمند شما که مطالعه لزت بردم

۱۴۰۲/۸/۱

مسعود کیان

با تشکر از زحماتتون؛ مقاله خوبی بود ♥️

۱۴۰۲/۷/۵

Mhamood

یاهو.سلام خیلی خوبه باراهنمایهاوتوضیحاتی دادین.لطفا اگرامکانش هست یه وب سایت فردی برای مثال ارسال کنید.باتشکرمحمودفیروزبخت

۱۴۰۲/۶/۱۴

Nilam

این متن و اطلاعات که نشر کردین واقعا عالی و آموزنده بود و خیلی هم به زبان ساده ، واضع و روشن شرح کردین باعث شد بعضی سوالات توی ذهنم حل شه ممنون ازتون موفق باشید

۱۴۰۲/۵/۲۹

لوازم جانبی ویوو

ممنونم از بابت مطالب خوب و مفیدتون

۱۴۰۲/۵/۳

armita

خوب بود ممنون

۱۴۰۱/۱۲/۲

راشا

این فوق العاده بود ممنون

۱۴۰۱/۱۰/۱۹

دیدگاه شما

ثبت