شرکت طراحی سایتوبلاگآموزش سئوLSI چیست؟ چگونه به سئو کمک می‌کند؟
LSI چیست؟ چگونه به سئو کمک می‌کند؟

LSI چیست؟ چگونه به سئو کمک می‌کند؟

یادمه زمان مدرسه معلم انشاء از ما می‌خواست برای موضوعی که بهمون داده از روش بارش فکری استفاده کنیم تا جنبه های مفهومی همسو با موضوع اصلی رو در متن به کار ببریم.

LSI چیست؟ چگونه به سئو کمک می‌کند؟

LSI مخفف Latent Semantic Indexing است. در واقع کلماتی هستند که از لحاظ ماهیت و مفهوم به یک موضوع مشخص نزدیک هستند.

از زمانی که گوگل به این درک بالا رسیده و می‌تواند به راحتی مفهوم یک متن را تشخیص بدهد، دیگر نیازی نیست با بمب‌ باران کلمات کلیدی در مطلب به گوگل بفهمانیم که در مورد چه موضوعی در حال صحبت هستیم و حرف میزنیم تا یک رتبه خوب بگیریم.

پس به عبارتی، دوره به زور جا دادن کلمات کلیدی در متن بدون اینکه به جمله بندی‌ها و مفاهیم توجه بشه گذشته و الان حرکت حرفه ای تر استفاده از کلمات هم مفهوم یا همان LSI است.

روش‌های پیدا کردن LSI

روش های مختلفی برای پیدا کردن LSI وجود دارد که هرکدام میتواند گره گشای کار باشد. از استفاده از خود گوگل تا خلاقیت ذهنی. در ادامه بررسی خواهیم کرد:

بارش فکری

یادمه زمان مدرسه معلم انشاء از ما می‌خواست برای موضوعی که بهمون داده از روش بارش فکری استفاده کنیم تا جنبه های مفهومی همسو با موضوع اصلی رو در متن به کار ببریم. نتیجه این کار میشد یک متن نگارشی جامع و همه جانبه. جالب نیست؟ دقیقا همون چیزیه که گوگل از محتوای سایت‌ها انتظار داره.

اجازه بدید با یک مثال از موضوع مورد علاقه خودم یعنی "سفر کردن" این بحث رو براتون روشن‌تر کنم تا قشنگ با مفهوم LSI ارتباط برقرار کنید.

این کار رو با من شما هم انجام بدین؛ "سفر کردن" رو وسط یک دایره می‌نویسم، از این دایره به اطراف چند تا خط می‌کشم و کمی تمرکز میکنم.

چه چیزهایی به ذهنتون خطور کرد؟

کلمات خوبی نبودن؟

پس بیاید از روش پرسش و پاسخ استفاده کنیم:

با چه وسیله هایی می‌توان سفر کرد؟

چه وسایلی برای سفر کردن نیاز است؟

بهترین مقاصد سفر کدام‌اند؟ و کلی سوال دیگه که هم خودشون و هم جوابشون کلی کلمات کلیدی مرتبط با "سفر کردن" دارند.

"و همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو، مقاله ی سئو چیست را مطالعه فرمایید"

کلمات پیشنهادی گوگل

زمانی که ما یک یا چند کلمه را در نوار جستجو گوگل وارد می‌کنیم، خود گوگل تعدادی کلمات مرتبط با کلمه مورد نظر ما به ترتیب سطح جستجو کاربران به ما ارائه میدهد که دقیقا همان چیزی است که ما به دنبالش هستیم و برای گسترش دادن محتوای خودمون بهش نیاز داریم.

همچنین زمانی که جستجو انجام می‌شود در پایین لیست نتایج نیز تعدادی کلمه وجود دارد که آنها نیز بسیار مناسب هستند. (Related های گوگل)

برچسب‌های google image

زمانی که وارد زبانه (tab) عکس‌ها در صفحه نتایج گوگل شوید متوجه می‌شوید که دقیقا زیر نوار جستجو یک سری برچسب وجود دارد که بر اساس آن عکس‌ها نیز تغییر می‌کنند، این ها نیز گزینه‌های خوبی برای قرار دادن در لیست LSI ما هستند.

ابزارها

و آخرین گزینه ابزارها هستند که این کارها برای ما انجام می‌دهند، اما متاسفانه با توجه به محدودیتی که ایرانی ها دارند، زبان فارسی و موقعیت جغرافیایی ما در اکثر قریب به اتفاق این ابزارهای آنلاین پشتیبانی نمی‌شود و خیلی نمی‌توان اطلاعات دقیقی استخراج کرد. اما در کل امتحان کردن ابزارها ضرری ندارد. LSI Graph و Keyword Tool از جمله این ابزارها هستند.

سخن پایانی

در آخر دو نکته اهمیت دارد:

  • نباید LSI رو با کلمات مترادف اشتباه بگیریم.
  • استفاده از کلمات کلیدی طبیعتا مهم است اما باید به شکل منطقی به کار بروند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
محسن صالحی

درود، محسن هستم و وظیفه بهینه سازی موتور جستجو گوگل یا به قول حرفه‌ای های جمع، SEO بر عهده من و همکارانم است. تجربه‌ای نه چندان زیاد در توسعه سمت Front سایت و دستی هم بر قلم دارم. تلاش من بر به‌روز بودن اطلاعتم تو این حوزه پر رقابت هست.

دیدگاه شما

ثبت