شرکت طراحی سایتوبلاگافزایش فروشآموزش ثبت سایت و راه اندازی گوگل سرچ کنسول
آموزش ثبت سایت و راه اندازی گوگل سرچ کنسول

آموزش ثبت سایت و راه اندازی گوگل سرچ کنسول

برای اینکه بتوانید با گوگل در ارتباط باشید و او هم بتواند با شما به زبان خودش صحبت کند، می بایست در کنسول جستجوی آن سایتتان را ثبت کنید و از امکانات فوق العاده ی این ابزار استفاده کنید.

راه اندازی سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) برای سایت شما امری حیاتی و غیر قابل اجتناب است ،البته اگر موضوع سئو و بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو و همچنین تعداد بازدید کنندگان سایت برای شما اهمیت دارد. برای اینکه بتوانید با گوگل در ارتباط باشید و او هم بتواند با شما به زبان خودش صحبت کند، می بایست در کنسول جستجوی آن سایتتان را ثبت کنید و از امکانات فوق العاده ی این ابزار استفاده کنید.

چگونه سایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟

گوگل سرچ کنسول علاوه بر ارائه گزارشات دقیق از وضعیت صفحات و مطالب سایت در گوگل، کارآیی کلمات کلیدی و لینک دهی ها، نحوه ورود کاربر یا به طور کلی آنالیز، تحلیل رفتار خزنده های گوگل با سایت، مدیریت خطاها و … از امکانات فراوان و کاربردی زیادی برخوردار است که به پروسه بررسی و ارزشگذاری (به اصطلاح Index) سایت توسط گوگل سرعت می بخشد. اگر سایت شما دارای خطای پرفورمنسی و یا حتی نقض قوانین و هر مورد دیگری باشد از طریق همین فضا می توانید متوجه مشکلات وب سایتتان بشید و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول؟

گوگل وبمستر تولز نام قدیمی این ابزار می باشد که با اپدیتی که گوگل برای این ابزار ارائه کرد نام آن را به گوگل سرچ کنسول تغییر داد پس تفاوتی بین گوگل سرچ کنسول و گوگل وبمستر تولز وجود ندارد. سرچ کنسول تا چند سال پیش با عنوان Webmaster Tools شناخته شده بود.

مراحل راه اندازی Google Search Console

فرآیند راه اندازی Google Search Console یا به اختصار GSC کار پیچیده ای نیست و انجام آن بسیار ساده است، با این حال ما برای شما یک راهنمای قدم به قدم ساده نوشته ایم تا برای عدم انجام اینکار هیچگونه ابهامی باقی نماند!

در ادامه، با ما در بلاگ آموزشی وب سایت شرکت پایدار سامانه همراه باشید. در انتهای این مقاله قطعا شما توانستید سایتتان را در سرچ کنسول ثبت کنید.

نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول

آموزش سرچ کنسول گوگل

قدم اول برای ثبت سایت در Google Search Console

ابتدا وارد اکانت گوگل یا همان Gmail خود می شوید. اگر حساب گوگل ندارید باید زودتر دست به کار شوید چراکه این اکانت شناسه شما نزد گوگل محسوب می شود و برخورداری از آن برای استفاده از تمام امکاناتی که گوگل ارائه می دهد الزامی است. امروزه کاربرد جیمیل صرفا به ارسال و دریافت نامه الکترونیکی یا قابلیت اضافه کردن سایت در GSC محدود نمی شود و شاید بتوان گفت هویت اینترنتی شما در بسیاری از سایت ها و حتی اپلیکیشن ها با حساب کاربری گوگل شما شناخته می شود.

قدم دوم برای راه اندازی سرچ کنسول گوگل

ابتدا می بایست وارد سرچ کنسول شوید. برای این کار میتوانید عبارت Google Search Console را در وب سایت گوگل جستجو کنید، یا اینکه روی لینک گوگل سرچ کنسول کلیک کنید و یا آدرس https://search.google.com/search-console/about را در مرورگر خود کپی کنید تا به صفحه مربوطه هدایت شوید.

قدم سوم برای نصب گوگل سرچ کنسول

در این مرحله می بایست مطابق با گام های ارائه شده، فرایندی را طی کنید.

روی Start Now کلیک کنید تا صفحه زیر باز شود.

راه اندازی سرچ کنسول گوگل

دو گزینه پیش روی شما قرار گرفته، Domain و URL Prefix کدام گزینه را باید انتخاب کنیم؟

سرچ کنسول گوگل، هر سایت را با آدرس کامل URL آن شناسایی می کند، بنابراین سایتی با آدرس example.ir و www.example.ir به عنوان دو سایت متفاوت شناخته خواهند شد. اگر سایت شما گواهینامه ssl یا https نیز داشته باشد ۲ مدل آدرس دیگر نیز اضافه می شود یعنی آدرس بالا یکبار با http و یکبار هم با https میتواند شناسایی شود.

شاید بهتر است که یادآوری کنم بین شما و دیگر سایت های هم تراز جهت جذب ترافیک برای سایت، رقابت شدیدی برقرار است؛ پس اگر آدرس دهی سایت شما به درستی انجام نشود، آن وقت باید یک بخش از سایت خودتان را هم به جمع رقیبانتان اضافه کنید! چرا که در اصل صفحات سایت شما به چای رقابت با دیگر سایتها، در حال رقابت با صفحات تکراری خودش می باشد و گوگل هم باید تصمیم بگیرد که در این رقابت داخلی بین صفحات، کدامیک را در رتبه بالاتری نشان دهد.

همانطور که در تصویر بالا می بینید 2 روش پیش روی ماست:

  1. Domain
  2. URL Prefix

در روش اول یا Domain

می توانیم خود دامین خالی را بدون در نظر گرفتن پیشوند های موجود باید وارد کنیم (مثلا example.com) در این روش ما تمامی حالات را در پنل سرچ کنسول در کنار هم خواهیم داشت و اگر صفحه ای از سایت با www و یا بدون آن ایندکس شود همگی را در کنار هم در یک کنسول خواهیم داشت و در صورتی که اشتباهی در آدرس دهی کرده باشیم همینجا متوجه می شویم که ایندکس های ما بین property های مختلف پخش شده اند و یا کارمان را به درستی انجام داده ایم و تمامی index ها مطابق سلیقه ما در یک Property متمرکز شده اند.

در روش دوم یا URL Prefix

ما باید دقیقا پیشوند مدنظرمان را هم انتخاب و وارد کنیم، یعنی اینکه صفحات سایت ما به چه نحوی ایندکس شوند: با www و یا بدون www و همچنین با https یا بدون https؛ در این روش ما باید برای هر حالت یک property مجزا اضافه کنیم و یکی را بعنوان اصلی در نظر بگیریم که تمامی فعالیت هایمان را در آن مشخصه انجام دهیم. البته باید هر از گاهی به مشخصه های دیگر نیز سر بزنیم و در صورتی که خزنده های گوگل به آنها هم سر زده باشند و صفحات آن ها را به اشتباه ایندکس کرده باشند متوجه شویم و جلوی اشتباه را بگیریم.

شما از هر روشی هم استفاده کنید مهم این است که ریدارکت های آدرس دهی ها را بر روی یکی از حالت ها متمرکز کنید، یعنی آدرس دهی اصلی خود را مثلا اینگونه در نظر بگیرید: https://paydarsamane.com و همگی حالت های دیگر آدرس دهی را بر روی این مدل ریدارکت کنید و حتما نوع ریدارکت را باید با کد 301 یا همان permanent انتخاب کنید. به زبان ساده بخواهیم بگوییم، کاربر هر مدلی سایت شما را باز کرد باید بصورت خودکار به https://paydarsamane.com برود و هیج حالت دیگری نباید سایت باز بشود. این باعث می شود که اگر در جایی لینک اشتباهی داده شد و خزنده های گوگل به آن لینک رفتند از نوع ریدارکت متوجه می شوند که مشخصه اصلی شما https و بدون www بوده و هیج صفحه ای را در حالت های دیگر ایندکس نمی کنند.

روش آدرس دهی غلط و نادرست برای سایت

اگر سایت شما به همان روش نادرست که در بالا مطرح کردیم آدرس دهی شده باشد و کنترلی روی ریدارکت های آن به دامنه اصلی نداشته باشیم، اعتبار یا Authority که برای هر صفحه از سایت قابل کسب است بین آدرس های مختلف از همان سایت تقسیم می شودو در اصل از نظر گوگل ۴ سایت وجود دارد نه ۱ سایت و در نتیجه هر کدام از صفحات میتواند روی هر کدام از این ۴ دامنه ایندکس شود پس اتفاقی که خواهد افتاد این است که ایندکس صفحات شما بین ۴ دامنه پراکنده خواهد شد.

مثلا تصور کنید در وب سایت پایدار سامانه،موتور جستجوی گوگل، صفحه اصلی یا همان home page سایت را باید از بین ۴ آدرس زیر یکی را ایندکس – index نماید:

  1. https://paydarsamane.com
  2. https://paydarsamane.com
  3. https://paydarsamane.com
  4. https://paydarsamane.com

همانطور که مشاهده کردید چهار مدل URL یا آدرس داریم که با هم متفاوتند ولی همه آنها مقصدشان صفحه اصلی سایت یا همان هوم پیج سایت می باشند یعنی گوگل صفحه اصلی سایت را برای ۴ آدرس بالا مثلا با https و بدون www ممکن است ایندکس کند و صفحه دیگری از سایتتان را با http و با www ایندکس کند و همینطور هر کدام از صفحات شما میتواند هر کدام از ۴ حالت داشته باشد یعنی صفحات سایت شما بین این ۴ مدل آدرس دهی پخش می شود و در اصل ۴ سایت وجود دارد که در هر کدام تعدادی صفحه ایندکس شده است.

کاری که شما باید انجام دهید این است که یکی از این URL ها را بعنوان آدرس دامنه اصلی انتخاب کرده و مابقی را روی این دامنه ریدایرکت ۳۰۱ نمایید. پس با انتخاب گزینه Domain تمامی آدرسهای سایتتان را که در مثال بالا نوشتیم به گوگل معرفی کنید.

ما برای وب سایت پایدار سامانه آدرس اصلی را https://paydarsamane.com انتخاب کردیم چون هم https (یعنی امنیت سایت) در آدرس دیده شود و هم آدرس کوتاه می باشد.


مقاله پیشنهادی: مکانیزم ایندکس صفحات سایت در گوگل


هنگام کار با وبمستر تولز یکی از دغدغه های ثابت “وبمستر” ها،  مدیریت درست آدرس های مختلف سایت بوده تا تمام لینک هایی که در نتایج جستوجوی کاربر ظاهر می شوند، مخصوصا در سایت هایی با چند زیردامنه مختلف نظیر .com و .net؛ مربوط به آدرس مورد نظر باشد.

پس حالا گزینه Domain را انتخاب کرده و خود را از شر آدرس های اضافی خلاص کنید. این گزینه که در وبمستر تولز حاضر نبود و در اصل پاسخ گوگل به درخواست کاربران برای مدیریت راحت تر سایت محسوب می شود؛ فقط به نام اصلی دامنه شما توجه می کند و تمام زیر دامنه ها (bold) را به عنوان بخشی از سایت شما در نظر می گیرد. نه تنها پیشوند ها (www) و پسوند ها (.net, .ir, .co, …) بلکه حتی تفاوت پروتکل(https, http) در این گزینه مشکل ساز نخواهد بود و GSC آنها را به خوبی مدیریت خواهد کرد.

قدم چهارم برای نصب Google Search Console

با وارد کردن دامین سایت خود مطابق الگو، صفحه زیر برای شما باز خواهد شد.

کد TXT که توسط گوگل ارائه می شود

گوگل برای اطمینان حاصل کردن از صحت هویت شما به عنوان مدیر سایت، از شما می خواهد تا در تنظیمات DNS سایت خود یک رکورد TXT حاوی متن ارائه شده قرار دهید. اگر دسترسی به رکورد های DNS برایتان مقدور نیست باید با مسئول هاست یا شرکتی که از آنها خرید هاست داشتید تماس بگیرید.

رکورد درخواستی گوگل را در DNS Management خود تعریف کنید و یا از مسئول هاست بخواهید این رکورد را تعریف کند و چند دقیقه ای (معمولا 2 دقیقه) صبر کنید و روی دکمه Verify کلیک کنید.

البته در پیام نمایش داده شده، امکان احراز مسئولیت شما به عنوان مدیر و صاحب اختیار از طریق راه های دیگر نیز بیان می شود اما توصیه می کنیم وقت خود را تلف نکنید چرا که این روش ها برای سیستم URL prefix رزرو شده اند. در حالتی که شما نوع Domain را انتخاب کرده اید تنها راه اعتبار سنجی و Verify کردن همین یک راه است که تعریف رکورد TXT می باشد، برای مدل Prefix چند روش دیگر اعتبار سنجی وجود دارد مانند آپلود یک فایل در هاست، یا اضافه کردن یک متا تگ در صفحه اصلی سایت و …

زمانی که همه چیز به درستی انجام شد با چنین پیامی مواجه خواهید شد:

اعلام موفقیت ابراز هویت

در صورت اعلام عدم وجود رکورد موردنظر توسط گوگل گزینه Verify Later را انتخاب کرده و بسته به طول زمان بین بازیابی رکورد ها در تنظیمات DNS، اندکی صبر کنید. دقت داشته باشید که اگر روی Remove Property کلیک کنید؛ تمام پروسه از اول شروع خواهد شد و باید رکورد جدیدی ایجاد کنید.

تبریک میگوییم، حالا صفحه GSC یا سرچ کنسول سایت شما با تمام دامنه های مربوطه در اختیار شماست. روی Go To Property کلیک کنید تا به آن نگاهی بیاندازید و از گزارشات کاربردی و متنوعی که در اختیار دارید آنالیز و تحلیل وب سایتتان را شروع کنید..

سرچ کنسول گوگل در اختیار شما است

در مقاله ای جداگانه، جزئیات منو و نیز گزارشهای کاربردی که میتوانید استفاده نمایید را را شرح خواهیم داد. اکنون میتوانید در آموزش دیگری که در خصوص نحوه Index کردن صفحات سایت در سرچ کنسول نوشته شده است، آدرس های سایتتان را در گوگل به ثبت برسانید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

razi

سلام واقعا ممنون از توضیحات بسسسسیار عالیتون

۱۴۰۲/۵/۱۳

razi

سلام واقعا ممنون از توضیحات بسسسسیار عالیتون

۱۴۰۲/۵/۱۳

POOPESH

راه اندازی سرچ کنسول خیلی ساده بود من فکر نمیکردم بتونم خودم انجام بدم دم شما گرم اگه آموزش های دیگه هم در مورد سرچ کنسول بذارید شاید بصورت دوره ای خیلی هم بهتر میشه البته سرچ کنسول من الان خالیه خالیه و هیچی توش نشون نمیده

۱۴۰۰/۹/۱۹

راشا

چرا میگن نصب سرچ کنسول من فکر کردم نرم افزار باید نصب کنیم مطلب جامعی بود خدا قوت

۱۴۰۰/۹/۱۳

پایدار سامانه

بله به هاست حتما باید دسترسی داشته باشید، در حالت ایده ال اگر بخواهید Domain Property تعریف کنید باید به DNS Record ها هم دسترسی داشته باشید، اما اگر فقط یکی از Property های خاص را بخواهید اضافه کنید ممکن است در فریم ورک طراحی سایت شما این امکان دیده شده باشد که از طریق پنل مدیریت این تغییرات را بصورت غیر مستقیم در پنل هاست شما اعمال کند و نیازی به مراجعه به هاست و File Manager یا فایل های صفحه های وب نداشته باشید، این موضوع را با طراح سایت خود مطرح کنید حتما شما را راهنمایی خواهد کرد.

۱۴۰۰/۸/۱۹

پایدار سامانه

خیر متاسفانه، برای راه اندازی سرچ کنسول شما باید حتما دسترسی به پنل هاست داشته باشید، علت این موضوع هم این است که راه اندازی سرچ کنسول فقط برای صاحب سایت و کسی که به آن دسترسی دارد میسر باشد و بتواند خودش را به گوگل احراز کند. کسی که این دسترسی را ندارد نباید بتواند به این اطلاعات ارزشمند و محرمانه که تمامی نتایج جستجو ها و رفتار کاربر در این کنسول است دسترسی داشته باشد.

۱۴۰۰/۸/۱۹

simi

راه اندازی سرچ کنسول بدون دسترسی داشتن به پنل هاست امکان پذیر نیست؟؟؟

۱۴۰۰/۸/۲

شهپری

برای راه اندازی سرچ کنسول حتما باید به هاست دسترسی داشته باشیم؟

۱۴۰۰/۶/۱

boy-man

سلام درباره طراحی سایت سوال داشتم

۱۴۰۰/۴/۱۸

سمیه

سلام وقتی میخوایم سایتمون رو تو سرچ کنسول ثبت نام و معرفی کنیم، یه قسمتی تو سرچ کنسول هست که ۲ تا انتخاب رو برامون میزاره. یکیش هست که میگه چند تا دامنه رو بدیم مثل سایت با http و آدرس سایت با https و با www و بدون www هست. یه گزینه هم فکر میکنم میگه یه دونه دامین وارد کنیم. فرق بین این دو روش چیه؟

۱۴۰۰/۴/۱۰

دیدگاه شما

ثبت