خانهوبلاگافزایش فروشتاثیر آدرس IP اختصاصی در رتبه و رنکینگ سئو سایت
تاثیر آدرس IP اختصاصی در رتبه و رنکینگ سئو سایت

تاثیر آدرس IP اختصاصی در رتبه و رنکینگ سئو سایت

هنگامی که شما در میزبانی یا هاست اشتراکی هستید، شما باید یک آدرس IP داشته باشید که بین شما و دیگر سایت های آن سرور مشترک است. برای بعضی از هاست ها ممکن است ۵ سایت، ۱۰ سایت، ۲۰‌ سایت باشد، و برای بعضی هاست های دیگر بخصوص میزبانی های وب ارزانتر و خدمات پایین تر ممکن است ۱۰۰ سایت یا حتی ۱۰۰۰ سایت باشد.

آیا آدرس IP اختصاصی رتبه و رنکینگ سئو سایت شما را بهبود میبخشد؟ مزایای داشتن آی پی اختصاصی چیست و چه تاثیری بر روی SEO سایت ما خواهد داشت؟

هنگامی که شما به چالشی مانند این سوال من بر میخورید، اولین چیزی که به ذهن شما میرسد مفهوم یک همسایه بد است. میخواهم در این مورد صحبت کنم، که آیا داشتن Dedicated IP در بهتر شدن سئو سایت شما موثر است؟ بعد از اتمام طراحی سایت به سراغ هاست اشتراکی بروید یا از سرور اختصاصی برای وب سایت خود استفاده کنید تا در سئو نتیجه بهتری بگیرید.

افسانه همسایه های بد

بیاید ابتدا با همسایه های بد شروع کنیم، چون قبلا آن را بعنوان یک مفهوم ذکر کرده ام.

هنگامی که شما در میزبانی یا هاست اشتراکی هستید، شما باید یک آدرس IP داشته باشید که بین شما و دیگر سایت های آن سرور مشترک است. برای بعضی از هاست ها ممکن است ۵ سایت، ۱۰ سایت، ۲۰‌ سایت باشد، و برای بعضی هاست های دیگر بخصوص میزبانی های وب ارزانتر و خدمات پایین تر ممکن است ۱۰۰ سایت یا حتی ۱۰۰۰ سایت باشد.

حالا فرض کنیم ۱۰۰۰ سایت روی سرور موجود هستند که ۹۹۹ سایت را وبلاگ های اسپم، سایت های غیر اخلاقی، و دیگر متهمان فضای مجازی شامل می شوند. بنظر میرسد که راه بسیار راحت برای گوگل وجود دارد که تمامی سایت های میزبانی اشتراکی را حذف کند، یعنی ۹۹۹ سایت غیر معتبر و یک سایت خوب را جریمه و حذف میکند.

البته مشکل اینجاست که آدرس ip ممکن است به راحتی تغییر کند، هر شرکت میزبانی وب اسناد و قوانینی دارد در مورد نحوه تغییر آی پی توضیحاتی داده است که چطور می توانید این کار را انجام دهد. اما این تعویض هم چند روز به طول می انجامد.

گوگل واقعا آدرس ip سایت را بعنوان یک فاکتور برای سئو و اسپم در نظر نمی گیرد. یعنی بهتر بودن و پاک بودن ip شما فاکتور مثبت محسوب نمی شود که رتبه نتایج جستجوی شما را بهبود بخشد. اما، اگر آی پی شما را به لیست سیاه یا blacklist اضافه کند مشکلات متعددی شروع می شود. سایت های خوب به همراه سایت های اسپم حذف می شوند که نگران کننده است.

صحبتی از دهان گوگل که مستقیما به این اشاره میکند:

مت کاتز (Matt Cutts) در مورد سوال مردم که در رابطه با آدرس ip های مشترک در برابر آی پی اختصاصی پرسیده بودند در وبلاگ خود پاسخ داده است.

پست او مربوط به سال ۲۰۰۶ با اشاره به ویدئویی در سال ۲۰۰۳ در مصاحبه ویدیویی با مدیر تکنولوژی گوگل می باشد:

گوگل تقریبا دامنه های هاست اشتراکی و لینک های آنها را مشابه دامنه ها با آدرس IP منحصر به فرد در نظر می گیرد. اگر ISP شما تنظیمات میزبانی مجازی را به درستی انجام داده باشد هرگز تفاوتی را بین این دو احساس نخواهید کرد. ما در هر ماه تعداد بسیار کمی از ISP ها را مشاهده میکنیم که تنظیمات میزبانی مجازی مشکل داری داشته باشند.

چیزی که به نظر می آید این است که آدرس های ip مشترک بدتر از آدرس های ip منحصر به فرد هستند. اما این پاسخ که در سال ۲۰۰۶ گفته شده است تقریبا قدیمی شده است و ممکن است تا یکی دو سال معتبر باشد. پس تا حدودی قابل اتکا نیست و نمی توان به آن امیدوار بود.

ولی من نسخه جدید تری از حرف های گوگل را هم پیدا کردم. در اینجا اشاره شده است به سرور اشتراکی که ۲۶ هزار وب سایت در آن مدیریت می شود، این ویدئو هم از مت کاتز matt cutts در سال ۲۰۱۰ هست:

من درک می کنم، گوگل هم می داند که میزبانی و هاست اشتراکی اتفاق می افتد و شما کنترلی روی آن ندارید و نمی توانید به کسی که این آدرس ip و سابنت کلاس c را دارند کمک کنید. چیزی که وجود دارد این است که اگر شما مجبور به استفاده از این آدرس ip ها شوید، اسپمر ها خیلی باهوش هستند و خیلی سریع به آدرس ip جدید مهاجرت میکنند. پس بطور معمول این راه مقطعی برای مقابله با آنها نیست و نتیجه ای نخواهد داشت

او به این اشاره میکند که داشتن یک وب سایت خوب در سروری که تعداد بسیاری سایت بد و کثیف وجود دارد نیاز به بررسی مو شکافانه و بازنگری بیشتری خواهد داشت. گوگل نگاهی دقیق تر به آن سایت می اندازد تا ببیند که آیا فقط برخی از مشتریانی که در یک سرور بصورت مشترک ثبت شده اند بی ارتباط هستند یا اینکه این یک اسپمر است که تلاش می کند از آن صفحه سایت به عنوان سایت پول ساز برای یک وبلاگ شخصی و یا چیزی شبیه یه آن استفاده کند.

در هر حال با داشتن یک سایت خوب و سالم در منظقه ای بد و همسابه هایی آلوده، از گوگل دعوت می کنید تا تحقیقات عمیق تری انجام دهد، که این اصلا خوب نیست.

گفتنی است، اگر گوگل هیج دلیلی برای جریمه سئو سایت شما نداشته باشد، اینکه صرفا در منطقه بد از نظر همسایگی قرار گرفته باشید این کار را انجام نمی دهد و شما را جریمه نمی کند. فقط اگر شما از تکنیک های کلاه خاکستری یا چند تکنیک کلاه سیاه استفاده می کنید به شما نگاه عمیق تر و دقیق تری می کند. اساسا فقط مورد توجه و بررسی بیشتر قرار خواهید گرفت و بیشتر از این نخواهد بود.

 سلام هاست اشتراکی و اختصاصی

خطرات دیگر آدرس های IP به اشتراک گذاشته شده Shared IP Addresses

گفته شد، که شما بطور کامل بدون خطر نیستید زمانی که از هاست اشتراکی استفاده میکنید.

اول اینکه ممکن است میزبانی وب شما به درستی پیکربندی نشده باشد، همانطور که در مصاحبه مدیر کوگل matt cutts بطور واضح بیان شده بود. اگر تنظیمات هاست شما درست نباشد ممکن است جریمه هایی که برای سایت دیگر استفاده می شود به شما هم بخورد.

از همه مهمتر شما در معرض خطر نرم افزار های مخرب و بد افزار ها خواهید بود و شاید ابزاری برای جاسوسی شوید.

با در نظر گرفتن مفهوم نرم افزار های مخرب، شما در میزبانی اشتراکی هستید که می دانید سایت های دیگری در کنار شما فعالیت می کنند. در حال حاظر روش معمولی که برای این کار استفاده می شود این است که از طریق جعبه شکنی یا sandboxed virtual machines سایت ها از یکدیگر جدا شوند.

sandbox یا جعبه شکنی چیست؟

sandbox سیستم محافظتی است که عملیات مورد نظر را در محیطی محدود و بسته که امن می باشد انجام می دهد بصورتی که اگر اتفاق غیر عادی ای قرار است رخ دهد از اتفاق اصلی تفکیک شود و آسیبی نزند. در واقع دسترسی شبکه آن عملیات محدود می شود و اجاره آسیب رسانی به سیستم را نمی دهد.

در هاست اشتراکی هم اگر تنظیمات و پیکربندی سرور انجام شده باشد، بد افزار ها و عوامل مخرب نمی توانند از حریم صاحب آن عبور کنند و سایت های دیگری که روی آن سرور بصورت مشترک فعالیت می کنند در امان هستند.

کلاهبرداری ایمیلی یا Email Spoofing

همچنین مسائل بالقوه دیگری مانند ارسال ایمیل های اسپم نیز وجود دارند. آدرس های ایمیل مانند نام های دامنه هستند و از آن ها برای مخفی نگه داشتن ip سایت استفاده می شوندو یعنی اگر شما آدرس ip یک سایت را بشناسید بدون نیاز به دامین می توانید محتویات سایت را مشاهده نمائید. من در عملیات پشت صحنه ایمیل سرور ها که چه کاری انجام می دهند تخصصی ندارم، اما ممکن است کسی که آدرس IP سایت مربوطه و به آن دسترسی داشته باشد و در همسایگی هاست شما باشد بتواند از خودش را بجای شما معرفی کند و از طرف شما ایمیل بزند، زیرا آدرس آی پی های شما مشترک هستند و این کاملا منطقی به نظر می رسد.

حتی می تواند کمپین های تبلیغاتی خود را برگذار کند و از بار و ترافیک میزبانی شما  استفاده کند تا خودش را معرفی کند و در نهایت شما آسیب می بینید و اگر آدرس ip شما وارد لیست سیاه شود و اسپم شود متضرر خواهید شد.

البته شما می توانید این موارد را حل کنید، می توانید درخواست خروج از بلک لیست را کنید و مجدد آی پی خود را سالم کنید اما خب هم زمان را از دست می دهید و این مسئله هم یک آیتم منفی برای شما خواهد بود و سری بعد خیلی راحت تر اسپم خواهید شد.

این را هم در نظر داشته باشید برای فهمیدن اینکه در بلک لیست رفته اید با باید مرتبا مانیتورینگ کنید و مواظب باشید که قبل از رخ دادن حادثه باخبر شوید، یا اینکه بعد از رخ دادن اتفاقات عجیب دست به کار شوید که بدون شک هر دو حالت نیازمند صرف زمان و هزینه هستند.

تفاوت هاستینگ اختصاصی و اشتراکی

مزایای داشتن IP اختصاصی

نصب گواهینامه SSL

یکی از بزرگترین محاسن داشتن ip اختصاصی این است که تنظیم گواهینامه SSL بسیار ساده تر است.

در واقع، قبل از سال ۲۰۰۷ یا قبل تر، نصب گواهینامه امنیتی SSL بر روی یک سایت با میزبانی یا هاست اشتراکی غیر ممکن بود. برای استفاده از گواهی SSL داشتن آدرس آی پی اختصاصی اجباری بود، چون گواهینامه SSL بر روی آی پی صادر می شد.

جالب است بدانید قبلا اگر برای سایتتان که در سرور با میزبانی اشتراکی بود گواهینامه SSL خریداری میکردید، دیگر سایت های همجوار شما هم دارای SSL می شدند، یعنی کل سایت های همسایه شما هم از گواهینامه SSL‌ سود می بردند.

راه حل این مشکل SNI نامیده می شود. SNI مخفف عبارت Server Name Indication به معنی نشان دهنده نام سرور می باشد. که در ابتدا در سال 2004 بعنوان یک Pach برای OpenSSL پیاده سازی شد و در سال 2006 بصورت توسعه فعال یا active edevelopment و در نهایت در سال 2007 بطور گسترده استفاده گردید. اکثر مرورگرها و سرور ها در سال 2007 از SNI پشتیبانی می کردند و برخی نیز تا آن زمان از آن پشتیبانی نمی کردند. مثلا مرورگر های black berry تا سال 2013 از آن پشتیبانی نکردند و آپاچی (Apache) تا سال 2009  آن را تصویب نکرد و همچنین ماکروسافت در سال 2012 توانست آن را قبول کند در ویکیپدیای SNI می توانید اطلاعات دقیق تر و همچنین نحوه و زمان پشتیبانی مرورگر ها و سرور های مختلف را مشاهده نمائید.

سرعت سایت

همچنین شما نگرانی سرعت سایت را دارید. همانطور که در بالا ذکر شد، بودن در سرور اشتراکی در واقع به معنای اشتراک گذاشتن منابع سرور با تعداد ناشناخته از سایر وب سایت ها که تعداد، ترافیک و مصرف آن ها را نمی دانید. اگز تعدادی از این سایت ها پر مصرف و سنگین باشند ممکن است سایت شما را تحت تاثیر قرار دهند و این فشار استفاده از منابع سرور را به شما تحمیل کنند. اگر یک پست در سایر وب سایت های روی سرور شما ویروسی می شود، سروری که سایت شما نیز در آن قرار دارد، سقوط می کند، خب، سایت شما نیز پایین آمده است.

البته تمامی سرور های اشتراکی بدین صورت نخواهند بود و این بستگی به نحوه پیکربندی سرور هاست شما خواهد داشت. ممکن است تنظیم سرور شما به درستی انجام شده باشد و منابع مشخصی را برای شما گارانتی کند و در صورت استفاده بیش از حد سایر سایت های سرور به شما لطمه ای وارد نشود. همچنین در خصوص مجوز های دسترسی هر هاست به فایل های موجود در سرور می توانید به دامنه همان هاست طوری محدود شود که تنها خودش را آسیب بزند و مابقی سایت ها و فایل های روی سرور تحت تاثیر ویروس های هاست دیگر نشوند.

مزایای دیگر داشتن آی پی اختصاصی

داشتن IP اختصاصی مزایای دیگری هم دارند که کمابیش مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بعنوان مثال اسکریپت ها و نرم افزار هایی وجود دارند که فقط با آی پی اختصاصی کار می کنند. در این شرایط شما اگر از هاست اشتراکی استفاده می کردید مجبور خواهید بود IP اختصاصی تهیه کنید و از سرور اشتراکی جدا شوید.

فقط از منابع اختصاصی استفاده کنید

در سرور های اشتراکی مشکلات بسیاری وجود دارد که مهاجرت به سرور اختصاصی و هاست جداگانه داشتن بسیار ساده تر است. اگر شما در IP اشتراکی داشته باشید و متوجه شوید که سرویس ایمیل و پست الکترونیک شما متوقف شده و از کار افتاده است. ابتدا فقط باید متعجب شوید و به دنبال این بگردید که این وقفه را سایت شما ایجاد کرده است یا سایت دیگری که با سرور شما مشترک است دچار اختلال شده و در حال ارسال اسپم بوده است. اگر شما از ابتدا IP اختصاصی داشته اید و این مشکل متوجه شما شده است اطمینان دارید که وب سایت شما دچار اختلال شده است و می توانید به راحتی بگردید و آن را پیدا کنید و به سرعت برای رفع مشکل بوجود آمده اقدام کنید و آن را حل نمائید.

شما میتوانید از سرور های با آی پی اشتراکی استفاده کنید اگر هزینه داشتن هاست اختصاصی برای شما گران باشد، اما این را در نظر داشته باشید که هر لحظه ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شوید. البته همه این ها به این بستگی دارد که صاحبان سرور شما و شرکت هاستینگ و میزبان تا چه حد توانسته باشند تنظیمات مناسبی را برای سرور در نظر گرفته باشند و از این حملات و مشکلات کاسته باشند.

به هر حال در یک محله بد با همسایگان بد شما همیشه در خطر هستید و این را در نظر داشته باشید که ممکن است هر لحظه تحت نظر و بازبینی دقیق گوگل قرار بگیرید. پس اگر از اقدامات سئو کلاه سیاه استفاده می کنید این بد ترین چیز برای شما است و حتما شماسایی خواهید شد.

هاست اشتراکی

در مورد سئو کلاه سیاه و کلاه سفید بخوانید و از دنیای اطرافتان بی خبر نمانید، همه از روش های معمول و واقعی برای سئو کردن سایت خود استفاده نمی کنند و طراحی سایت و مدیریت مطالب آن به تنهایی شاید کافی نباشد. در مورد سئو سیاه و سفید بخوانید و سعی کنید خاکستری باشد. نه خیلی سالم و منطقی عمل کنید زیرا زمان و انرژی خود را هدر می دهید و نه سیاه باشید تا دستگیر شوید و باز هم وقتتان را تلف نکنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

داودی

درود و خداقوت چطور میتونیم ip اختصاصی داشته باشیم؟ باید به شرکتی که هاست خریدیم سفارش بدیم؟

۱۴۰۰/۶/۱

Dorsa

ایا ip روی تبلیغات گوگل یا همون ادورز تاثیری داره؟

۱۴۰۰/۵/۳۱

محسنی فر

سلام و درود بر شما Ip اختصاصی یعنی چی؟ آی پی عمومی هم داریم؟ کلا میشه در مورد ip توضیح بدین که چیه و چه کاربردی داره؟

۱۴۰۰/۴/۱۰

کاراگاه گجت

خرید ای پی اختصاصی هزینش چقدر میشه؟ کلا تعرفه شون چطوریه ؟ به صرفه هست؟

۱۴۰۰/۲/۲۷

نمازی

سلام ای پی اختصاصی رایگان هم وجود داره؟

۱۴۰۰/۲/۲۶

طراحی وبسایت با وردپرس

تشکر از شما. در مورد تاثیر ip روی سئو میشه غیر تخصصی یا به زبون ساده هم بفرمایید؟

۱۳۹۸/۱۲/۱۰

امینیان

هاست اشتراکی پس خیلی شیر تو شیر باید باشه بریم ip بخریم یا سرور بخریم بهتره؟

۱۳۹۷/۶/۲۸

گلابی

آی پی اختصاصی چند تومن میشه؟ پس با این توضیحات اگه برای سایت بخریم سود داره

۱۳۹۷/۶/۲۸

دیدگاه شما

ثبت